دوره های بازآموزی دامپزشکی
حفظ, توسعه و ارتقای سطح علمی و مهارتهای عملی دانش آموختگان رشته های مختلف علمی, یکی از دغدغه های اصلی مراکز دانشگاهی, موسسات پژوهشی و سازمانهاست.به موازات پیشرفت چشمگیر علم و فن آوری لزوم آشنایی با عرصه های جدید و نوبنیاد علمی بیش از پیش برای دانش آموختگان احساس می شود.نگاهی گذرا به تاریخچه دوره های بازآموزی نشان می دهد که این دوره ها برای اولین بار در دهه بیست قرن بیستم برای آموزش مداوم پزشکان در قالب برنامه ” آموزش مداوم پزشکی “ ( Continuing Medical Education ) در ایالات متحده آمریکا ابداع و ارائه گردید.سپس در سال 1934 شرکت در این دوره ها برای پزشکان در فیلد اورولوژی اجباری شد.در سال 1940 فعالیتهای CME از طرف آکادمی پزشکی آمریکا ارزشگذاری می شود.نهایتا در سال 1981 “شورای اعتبار سنجی آموزش مداوم پزشکی” در آمریکا تاسیس می شود.کار این شورا تایید, تصویب و ارزشگذاری فعالیتها و رویدادهای علمی در سطح دنیا برای پزشکان شرکت کننده می باشد.برنامه آموزش مداوم پزشکی به موازات آمریکا در کانادا, اروپا, استرالیا و حتی کشورهای آسیایی نیز به اشکال مختلف به اجرا درآمد.در بعضی از کشورهای اروپایی به صورت داوطلبانه همراه با امتیازات تشویقی برای تمدید پروانه فعالیت پزشکی در حال اجراست.
دانشکده ها و موسسات آموزش عالی دامپزشکی نیز به تبعیت از رشته پزشکی در صدد بازآموزی و نوآموزی دانش آموختگان رشته دامپزشکی برآمدند.گستردگی پژوهشهای علمی در رشته های مختلف علوم پایه و بالینی دامپزشکی و تنوع بسیار بالای گونه های جانوری از مهمترین عوامل محدود کننده آموزش دامپزشکی در دانشکده های دامپزشکی می باشند.بنابراین شرکت در رویدادهای علمی و کاربردی دامپزشکی در قالب برنامه های آموزش مداوم دامپزشکی می تواند نقش بسزایی در ارتقا سطح علمی و مهارتهای عملی دامپزشکان ایفا نماید.
در ایران با تصویب قانون تاسیس سازمان نظام دامپزشکی در سال 1376, این سازمان متولی برنامه آموزش مداوم دامپزشکی گردید.این سازمان از سال 1388 با همکاری مراکز دانشگاهی, سازمان دامپزشکی کشور, سازمانها و موسسات مرتبط با صنعت دام و دامپروری اقدام به برگزاری دوره های بازآموزی برای دامپزشکان نمود.پس از تصویب و ابلاغ ” قانون افزایش بهره وری در بخش کشاورزی و منابع طبیعی “ در سال 1389 و دستورالعمل ها و شیوه نامه های مرتبط با آن, شرکت در دوره های آموزشی برای متقاضیان و دارندگان پروانه های فعالیت دامپزشکی موضوع این قانون اجباری گشت.بدین ترتیب همکاران دامپزشک جهت دریافت یا تمدید پروانه فعالیت دامپزشکی در رده های مختلف حرفه ای نیازمند کسب امتیاز آموزشی, با توجه به نوع پروانه و محل فعالیت, مشخصی می باشند.امتیاز آموزشی شامل گذراندن دوره کارآموزی پس از فارغ التحصیلی, انتشار مقالات علمی و پژوهشی, پذیرش کارآموز در مراکز فعالیت خود, تالیف کتب مرتبط با دامپزشکی, شرکت در همایش ها و دوره های مختلف آموزشی کارگاه های عملی می باشد.دامپزشکان متقاضی صدور یا تمدید پروانه فعالیت می بایست بخشی از امتیاز آموزشی لازم ( نه همه آن ) را از شرکت در دوره های آموزشی مصوب سازمان نظام دامپزشکی کشور تامین نمایند.
تصویب و تخصیص امتیاز بازآموزی برای همایش ها و دوره های آموزشی مختلف برعهده معاونت آموزشی سازمان نظام دامپزشکی کشور می باشد.دوره های بازآموزی دامپزشکی تا سال 1395 عمدتا توسط نظام های استانی, بطور مستقل یا با همکاری سازمانها و موسسات مرتبط برگزار می شدند.از این سال به بعد و با شروع فعالیت شرکتهای آموزشی و ترویجی موضوع قانون مذکور, شاهد برگزاری دوره های آموزشی مختلف بسیاری در قالب سمینار, سمپوزیوم, همایش و کارگاههای, عملی بصورت حضوری و مجازی در سطح کشور هستیم.به ویژه در طول 2 سال همه گیری covid-19 و لزوم اعمال پروتکل های بهداشتی و گسترش برنامه های آموزشی مجازی, شرکت های آموزشی سهم عمده ای در برگزاری دوره های آموزشی مجازی و تامین امتیاز بازآموزی همکاران دامپزشک داشتند که این سهم مشارکت تا 90 درصد نیز می رسد.شرکت تخصصی آموزشی اکسیر آوران اسپوتا با شروع فعالیت خود در مرداد 1400 و با برگزاری دوره های آموزشی مجازی متنوع مشارکت فعالی در این زمینه داشته است.
شهرام مصطفی زاده (DVM)
دیدگاهتان را بنویسید